onsdag 12 oktober 2011

Bloggar, funderingar och snurriga servitörer

Har spenderat en del av dagen i Lisa Greczaniks sällskap, med att läsa Bloggen möter undervisningen.  Blev mycket inspirerad av alla bra idéer man kan använda bloggen till med eleverna. Jag följer även hennes egen blogg här. På tal om inspirerande så var förra veckans weebly lektion, både snabb och lärorik. Jag hade inte en aning om att det var så lätt att tillverka en hemsida, desto svårare dock att göra en struktur som funkar. Jag håller på och arbetar på en sida till mina elever i franska, tänker att det ska vara både film, användbara länkar, information och kanske en blogg, eller kanske en blogg till varje årskurs... Får fundera vidare och länkar resultatet när det blir klart.

Blev för övrigt mycket stolt över mina elever franska som redovisade en uppgift i Moviemaker i fredags. Filmen utspelade sig på en fiktiv restaurang i Frankrike med snurriga servitörer, felbeställningar och kulturkrockar. En mycket lyckad redovisning där de visade att de behärskade en rad olika moment, och dessutom hade kul på köpet!

2 kommentarer:

  1. Nu krånglar det med kommentarsfunktionen igen, jag provar med "Anonym". Jag gillar också "Bloggen möter undervisningen" lättläst och inspirerande. Kul att du ger dina möjligheter till olika redovisningsformer.

    Skriver Liselott

    SvaraRadera
  2. Moviemaker. Häftigt! Låter riktigt kul. Det vill jag hugga gaddarna i! Finns i Windows eller hur? Visst ska vi väl gå igenom just Moviemaker framöver, på kursen alltså? Du ligger ett steg före i så fall. Grattis!

    SvaraRadera