söndag 16 oktober 2011

En liten utvärdering

Efter två månader med datorer i undervisningen har jag upptäckt att det kanske inte är så enkelt som jag till en början trodde. Det finns en hel del hinder som man måste ta sig över. Jag har märkt att det krävs mycket arbete runt grundläggande kunskaper som hur man skapar dokument, gör mappar, lägger in favoriter, tangentsättning, symboler osv. Jag förutsatte att de flesta elever redan kunde detta, vilket så klart inte var fallet. Det har också varit problem med datorer som inte funkar som de ska, som ska felanmälas, skickas iväg osv. Inte helt lätt alla gånger! Det som har varit positivt är att jag ser glädje och kreativitet bland eleverna. Det är också ett framsteg för elever med svårigheter som nu kan arbeta med olika läs och skrivprogram på ett annat sätt än tidigare.

Jag märker att vi skulle behöva en IT-plan på skolan, från hur man använder olika verktyg och program till kunskaper om medier, källkritik och också hur man använder IT som ett pedagogiskt medel. Lite mer struktur helt enkelt!

hikingartist.com
 

5 kommentarer:

  1. ja det krävs en del strukturer för att detta med elevdatorer ska fungera smärtfritt. Och en av de viktigaste ousselbitarna i ett långsiktigt perspektiv är detta med IT-strategi. På min arbetsplats finns finns detta till viss del, men inte alls så detaljerat så att alla pedagoger vet vad som ska kunna förväntas när av eleverna. Efter vårat första år med datorer kan jag konstatera att eleverna har kommit väldigt olika långt helt beroende av vilken lärare de har haft. Och så får de ju inte vara. Jag och min It-grupp som jag numera ansvarar för har faktist börjat arbeta med en mer detaljerad struktur utifrån vad vi ser att eleverna behöver kunna när de får sin egna dator. Det är ett intressant arbete, speciellt med tanke på att vi ännu inte fått någon yngrelärares (som ju faktist ska förväntas lägga en viss grund för detta) syn på våra planer. Det ska bli jätteintressant nästa gång vi sätter oss ner och har alla representanter närvarande.

    SvaraRadera
  2. Liselott skriver:

    Ja visst hänger det mycket på lärarens intresse av IKT-frågor. Det ser väldigt olika ut även på vår skola. Det ska bli intressant att följa de elever som varit med i ASL-projektet.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tycker det är utmärkt att du hunnit prova, utvärdera och sett behov på din skola. Det ger ju definitivt förutsättningar att dra upp en plan för vad som behöver göras.
    Visst är det lätt att ta för givet att eleverna behärskar grundläggande kunskaper. Har själv haft elever som tillbringar många timmar/dag framför datorn, men inte kan spara ett dokument på rätt ställe.

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig Anna! Det är många hinder som kan uppstå på vägen. Jag har haft många mappar som försvunnit och elevarbeten som vi inte hittar. Vår IT-ansvarige på skolan börjar bli lite less på mig när jag kommer med alla problem och datorer som strular. Men trots alla hinder så tycker jag att undervisningen blir mycket bättre med datorerna och vill inte gå tillbaka till mitt gamla arbetssätt. Vi får nog helt enkelt kämpa på. Förändringar måste få ta tid!

    SvaraRadera
  5. You made some good points there. I looked on the internet for the topic and found most persons will go along with with your blog. Enterprise Resource Planning Standard Modules

    SvaraRadera