måndag 28 november 2011

IKT och franska

Jag måste bara instämma i det som många andra har skrivit i sina bloggar att denna kursen är så inspirerande och givande. Jag lär mig massor med nya saker och känner att jag vill och vågar testa mer än förut.

I språkundervisningen finns det mycket roligt man kan göra med film, användningsområdena är många. Främst är det ett bra verktyg för att träna den muntliga förmågan och visa att man kan samtala på ett främmande språk och att samarbeta med andra. Jag har startat nya projekt i både 7:an och 9:an i franska under veckorna som gått. I 7:an får eleverna spela in korta filmer i photostory om ämnen som vi har behandlat som t ex siffror, hälsningsfraser och kläder. De har fotat, talat in till bilderna och i vissa fall även lagt till musik. Tanken är att filmerna dels ska användas av nybörjarelever i franska, men också för att repetera olika områden som vi har behandlat. Jag hoppas jag får tillåtelse att lägga upp någon av filmerna här på bloggen!
Eleverna i 9:an började idag att arbeta med film. De ska skriva manus, filma och klippa ihop en film i moviemaker. Idéer var det inget fel på och alla kom igång med att skriva sitt manus. Ska bli spännande att följa deras väg till sin första franska film!


Imorgon är det också dags för möte med rektorerna om att få gå fortsättningen på kursen. Det verkade lovande tidigare, så jag håller tummarna!


2 kommentarer:

  1. Roligt med alla filmprojekt du satt igång med eleverna. Jag skulle också vilja vara elev i din franskagrupp.
    Jag håller också tummarna för dig i mötet med rektorerna. vi ses imorgon

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Vad roligt det verkar att vara franskelev på din skola just nu. Inlärningskurvan lär gå riktigt högt. Skulle tro att de lär sig mycket mer av bara farten. Vad händer på svensklektionerna? /Malin

    SvaraRadera