söndag 18 september 2011

"Spela spel, vad ska man annars ha en dator till!"


I fredags stötte jag på ett par elever i korridoren som satt och spelade spel på sina datorer under rasten. "Oj, oj, här spelas det för fullt", utropade jag. Varpå en av eleverna glatt svarade"Ja, men vad ska man annars ha datorerna till !" Hm, tänkte jag, här finns det en del att arbeta med..

För mig är detta den största utmaningen, hur ska vi få eleverna att använda datorer och teknik i ett pedagogiskt syfte? Eleverna vet redan en hel del om tekniken, dock inte allt, men det är vi som måste förmedla den pedagogiska tanken.  Som lärare på en skola där vi precis har börjat med en dator till varje elev, känns det som vi inte riktigt vet hur och var vi ska börja, och just nu används datorerna kanske mer som ett substitut för penna och papper, och till viss del då, spel på rasten. Men det är väl inte det som är meningen?



 För mig betyder IKT i skolan bl a att finns det en större möjlighet att möta olika elevers behov, möjligheten till individualisering ökar och möjligheten att kunna arbeta tillsammans i och utanför klassrummet. Att kommunicera samt utbyta idéer och tankar med andra elever, lärare och föräldrar blir möjligt på ett annat sätt. Genom att arbeta med t ex  interaktiva övningar, bloggar och sociala medier kan detta bli verklighet. Sociala medier och bloggen är två verktyg som jag vill kunna använda på ett bra sätt i undervisningen, det känns som att många elever befinner sig just där, just nu.
Jag kom att tänka på en föreläsning jag var på i vintras där det talades om SAMR-modellen (Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition) av Ruben Puentedura. Den beskriver fyra olika nivåer för hur datorer kan användas i skolan. En mycket kortfattad sammanfattning av hans teori  är att tekniken inte bara är en ersättning för penna och papper utan att tekniken ska göra det möjligt att förändra arbetsuppgifter och arbetssätt.

Vid en första anblick på bloggar och i litteratur känns IKT-fältet väldigt stort, vilket också märktes när vi gjorde inventeringen i onsdags. Det känns som en djungel och i vilken del ska man börja? Jag tror att jag måste hitta något som känns intressant och aktuellt för mig. Både när det gäller att hålla sig uppdaterad via olika bloggar och i undervisningen. Jag tror också att det gäller att våga, att testa olika verktyg och idéer både själv och med eleverna. För mig känns det just nu aktuellt att följa skolor som har startat med 1-1, fallgropar och höjdpunker i deras process.

Hur påverkar då användandet av IKT elevernas lärande? Torbjörn Skarin skriver om detta  i Bloggen om IT och utbildning  i skolan. I rapporten lyfter han fram en rad positiva effekter som "att elevernas motivation ökar och att skolarbetet blir mer självständigt. En ökad motivation leder till ökad uppmärksamhet och ökat engagemang under lektionerna, vilket i sin tur främjar lärandet. Samtidigt visar många studier att man inte bara kan fokusera på tekniken i sig för att uppnå dessa effekter, utan det krävs ett fokuserat arbete kring teknikanvändningen som kopplas till en pedagogisk idé."
Att t ex skolarbetet blir mer självständigt och att eleverna kan arbeta på sin egen nivå tror jag blir lättare än tidigare. Elever med läs och skrivsvårigheter tror jag gynnas av datorer i undervisningen. Det ska bli spännande när vi utvärderar vårt arbete med 1-1 om ett år och då får se vilka fallgropar vi hamnat i och vilka höjdpunkter vi har nått!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Håller helt med dig om att många elever behöver hjälp att se tekniken som ett verktyg för skolarbete, samtidigt som vi borde bli bättre på att utnyttja de kompetenser de skaffar sig vid sin datoranvändning.
    Snygg bild som illustrerar ditt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Kul att lära sig nya saker!
    Här ska kommenteras!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Nu testar jag om det går..

    SvaraRadera